آوسبیلدونگ آلمان

دولت آلمان مسیرهای مهاجرتی مختلفی را برای جذب نیروی مورد نیاز خود ارائه می‌دهد، که دوره‌های آوسبیلدونگ یا دوره‌های حرفه‌ای، یکی از این گزینه‌ها است. این دوره برای افرادی مناسب است که قصد دارند از سراسر دنیا بخصوص ایران، هم حرفه‌ای یاد بگیرند و هم وارد بازار کار این کشور شوند. در این مطلب به بررسی هر آنچه لازم است بدانید از جمله شرایط، هزینه‌ها و مدت زمان آن پرداخته‌ایم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آوسبیلدونگ آلمان چیست و چه شرایطی دارد؟

بنابراین اگر حداقل دیپلم دارید، مهارت خاص و سابقه کاری چندانی ندارید و به دنبال کار در یک کشور دیگر یا مهاجرت به آلمان هستید، دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان یا کارآموزی دوگانه مناسب شماست. این دوره که معمولا دو تا چهار سال طول می‌کشد، به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند. در طول دوره آوسبیلدونگ، افراد در یک رشته مشخص مهارت‌های علمی و عملی لازم کسب می‌کنند. 

کارآموزی در یک شرکت نیز به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های عملی خود را در محیط واقعی کار توسعه دهند و حتی حقوق دریافت کنند . حقوق دریافتی در طول دوره، حدود 1200- 950 یورو و پس از پس از پایان دوره، حداقل 3000-2400 یورو به صورت ماهانه است. 

بهترین سن برای اقدام، بازه سنی 18 الی 30 است؛ اما در برخی از رشته‌ها و با داشتن رزومه قوی ممکن است تا ۴۰ سالگی هم بتوانید اقدام کنید. از دیگر شرایط شرکت در این دوره، ارائه مدرک زبان B2 است.

همچنین متقاضیان باید نشان دهند که از پس هزینه‌های زندگی و تحصیل خود یک سال در آلمان  بر می‌آیند.

هزینه‌های دوره آوسبیلدونگ چقدر است؟

هزینه های دوره آوسبیلدونگ به موارد مختلفی بستگی دارد و بسته به شرایط می‌تواند متغیر باشد. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های دوره، مشاوره، هزینه‌های دولتی اخذ ویزا و سایر موارد باشد. در جدول زیر این موراد را بررسی کردیم.  به‌طور کلی هزینه مهاجرت با این روش به طور تقریبی حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو است.

هزینه دوره  رایگان
هزینه مشاوره مهاجرتی متفاوت است
هزینه ترجمه مدارک تحصیلی متفاوت است
هزینه سفارت و ویزا متریک 100 الی 120 یورو
هزینه دولتی اخذ ویزا 80 یورو
هزینه سفر به آلمان 20 الی 30 میلیون تومان
هزینه زندگی حداقل ماهانه 861 یورو

مراحل مهاجرت از طریق روش آوسبیلدونگ

فرآیند مهاجرت به آلمان از این طریق، معمولاً شامل چندین مرحله کلیدی است. این مراحل اغلب شامل انتخاب رشته و انتخاب شرکت تجاری یا صنعتی مقصد، دریافت نامه پذیرش از شرکت مورد نظر، تکمیل فرم درخواست ویزا، جمع‌آوری مدارک مورد نیاز و تعیین وقت ملاقات در کنسولگری یا سفارت آلمان است. پس از ارسال درخواست، ممکن است از متقاضیان خواسته شود تا در مصاحبه شرکت کنند و در صورت نیاز اطلاعات اضافی ارائه دهند.

توجه کنید که باید برای دریافت نامه پذیرش از کارفرما، باید مدارکی از جمله رزومه، انگیزه نامه و مدارک تحصیلی را به کارفرما ارائه دهید.

لیست رشته‌های پرطرفدار آوسبیلدونگ‌های آلمان

در ادامه لیست رشته‌هایی که پرتقاضا هستند را بررسی می‌کنیم:

تکنسین مکاترونیک مامایی
مکانیک صنعتی دامپزشکی
متخصص IT و کامپیوتر اتاق عمل
معماری هوشبری
الکترونیک علوم آزمایشگاهی
متالوژی  دستیار دندانپزشکی
برق پرستار
مواد فیزیولوژی
عمران فوریت های پزشکی
آشپز ریل ساز
آتش نشان آجرکاری
داربست ساز جوشکار
سقف ساز قصاب

مدت زمان فرایند دوره آوسبیلدونگ آلمان

مدت زمان این دوره‌ها، معمولا 3 سال است ولی بسته به شخص، عوامل مختلف و توانایی او می‌تواند تا ۴ سال زمان ببرد. از طرفی اگر نمرات بالایی در طول دوره کسب کنید یا رشته‌ای که انتخاب می‌کنید مرتبط با تحصیلات شما در ایران، یکسان باشد می‌توانید این زمان را به ۲ سال یا کمتر هم برسانید.

مدارک مورد نیاز برای دوره آوسبیلدونگ آلمان

متقاضیان این دوره‌ها در آلمان،  باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • رزومه فردی
  • فرم درخواست ویزا
  • انگیزه نامه
  • پاسپورت معتبر
  • عکس
  • گواهینامه دیپلم یا معادل آن
  • مدرک زبان آلمانی B۲

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی آوسبیلدونگ آلمان و هر آنچه لازم است بدانید پرداختیم. اگر شما هم علاقه‌مند به دریافت مشاوره هستید فرم ارزیابی مهاجرت را  پر کنید تا کارشنان ما با شما تماس بگیرند. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را در بخش کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید.